lisannejordaan.reismee.nl

Amsterdam -> Lissabon -> Accra -> Kpando

Nou, daar stond ik dan op Schiphol met Mams, paps, Sjors, Aline en Lieke. Dat afscheid is toch wel raar en vooral heel vervelend, ik hou er niet van om afscheid te nemen, dus ja daar kwamen de tranen maar dat hoort erbij.

Ik ging voor het eerst vliegen, daar zat ik dan met zweethandjes. Achteraf vind ik het vliegen leuk en totaal niet eng. Ik vloog via Lissabon daar had ik een uur overstap tijd, dit was ruim voldoende. Ik heb niks van Lissabon zelf kunnen zien want we gingen gelijk door naar Accra, de vliegreis naar Accra was lang terwijl het maar 5,5 uur was. Ik was helemaal op en moe maar kon niet slapen. De mensen in het vliegtuig naar Accra waren zo vriendelijk en geïnteresseerd. Vroegen wat ik ging doen en hoe ik tegen Afrika aankijk etc.

Toen we aankwamen in Accra stapten we gelijk het vliegtuig uit en bam een klap in me gezicht van de warmte. Je bent gelijk klam en bezweet. Dit houdt overigens ook niet meer op, waar je ook bent in Ghana. De eerste nacht sliepen we in een hotel in Accra. We waren zo moe, dus gingen we gelijk slapen. Helaas had ik geen internet of wifi dus ik kon niks.

De volgende ochtend werd ik uitgerust wakker en kon onze reis naar Kpando beginnen. Eerst nog even een simkaart kopen en wat geld pinnen. Ik heb mijn ogen uitgekeken onderweg (reis duurde 4 uur). Het verschil tussen rijk en arm is heel duidelijk te zien, ene straat hebben mensen mooie kleding aan en opgemaakt en nog geen 10 meter verder zit iemand tegen een paal aan met al zijn spullen. Vrouwen die spullen op het hoofd dragen zo groot als dat ik ben, zoooo knap!!

En dan het verkeer en de weg. Het verkeer is zo druk en chaos, overal hoor je auto's toeteren en zie je ze inhalen. Erg knap dat hier geen ongelukken gebeuren. De weg naar Kpando was redelijk, sommige stukken waren zo slecht dat de hele auto scheef hing maar ze blijven gewoon hard rijden. Hier rijden ze 100 op een weg waar wij ongeveer 30 zouden rijden. Hoe verder we Ghana ingingen hoe mooier het allemaal werd. Aapjes langs de weg, mooie groene gebieden.


Na 4 uur kwamen we aan op de compound, daar sta je dan met je koffers bij het huis waar je 4 maanden gaat verblijven. Dat is een onbeschrijflijk gevoel, eigenlijk besef ik het nog steeds niet. We hebben even alles over ons heen laten komen, bedden opgemaakt, spulletjes klaargezet en andere kleren aangetrokken. Daarna hebben we heerlijk rijst gegeten, ze kunnen hier zooo lekker koken!

Het begint om half 7 schemerig te worden en om 7 uur is het pikdonker. Het voelt ook later hier omdat het dus zo vroeg donker is. Na het eten hebben we even met elkaar gepraat en gezeten en toen ben ik gaan douchen. Het douchen met een emmer is echt lekker, had het niet zo lekker verwacht. Het water is niet ijskoud het is lauw, en dat is echt lekker. Al heeft douchen voor je gevoel geen zin want 1 seconde erna zweet je alweer haha. Er is hier geen airco dus als ik een bootje zou hebben kan ik bijna me bed uit drijven, maar ook dat is even wennen en hoort erbij. Ik heb erg goed geslapen vannacht, werd een paar keer wakker van een haan grrrr.

Vandaag ga ik naar de markt om een uniform te laten maken en wat kleren te kopen.

De eerste dagen waren bijzonder & indrukwekkend.

Leuk dat jullie meelezen & tot snel!

Liefs Lisanne

Reacties

Reacties

Beppie Hoekman

Leuk om te lezen Lisanne, wat je tot nu allemaal al meegemaakt hebt. Ik was vanmorgen bij je moeder op de koffie, dus ik had het meeste al van haar gehoord. Ik kan best geloven dat je echt een poosje nodig heb om te wennen aan de hitte, de zo totaal andere omgeving, de cultuurverschillen....
Maar wel heel leuk om mee te maken. Dit neem je je hele leven met je mee! Geniet ervan en heel veel succes met alles.
Liefs en groetjes van: ome Rutjan, tante Beppie en kids.

Dennis

Super Lies leuk om mee te lezen????????

opa en oma

Mooi toch? Zo zie nog eens wat. We zien uit naar het volgende verhaal. We hopen dat je niet al teveel last hebt van de warmte en vochtigheid en dat je je na een weekje op de compound niet gaat vervelen.

Melvin

Leuk hoor om je avontuur daar zo mee te kunnen beleven :) Als je wifi hebt hoop ik op wat foto's !

Gerrit Jordaan

Heel erg leuk om dit te lezen groetjes gert en gerie

Aline

Mooi verhaal lies... we missen je al wel hoor...
Leuk dat je je uniform laat maken.. is gelijk zo n mooi aandenken....
Dikke kus van Lieke

oma jordaan

Heel fijn om het te lezen wat je allemaal meemaakt,kijken uit naar je volgende verhaal

Annelies

Leuk om te lezen hoe het daar gaat. Geen last van een cultuurshock? Er zitten zulke herkenbare dingen in toen ik een halfjaar weg ging & vooral lekker veel skypen met thuis als je Wifi hebt en thuis even mist. Good luck!

oom piet

he lies leuk iets van je te horen ,nou veel succes daar ik wacht op je volgende reisverhaal .

Sjenna

Heel veel plezier Lisanne en vooral lekker genieten!

Bianca Vriens

Heel veel plezier en geniet!????Erg leuk en interesant om je te volgen , op naar je volgende verhaal!

tante ineke

wat leuk om je te volgen .....
ik voel zelf weer die afmattende klamme hitte !!!!!

Miranda

Top stoer "wijf" hoop op een geweldige mooie tijd.

Janneke

Mooii verhaal, ik "reis" met je mee ;)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel4Change